انواع مینیمالیسم

مینمالیسم یا ساده‌گرایی، دیدگاهی در هنر و فلسفه‌ی زندگی روزمره هست که در طی زمان محبوبیت بیشتر و بیشتری بدست میاره. اما چیزی که شاید خیلی از شما ندونین اینه که مینیمالیسم گرایش‌های مختلفی داره. چطور؟ بزارین براتون توضیح بدم.

۱. مینیمالیسم تصویری:
شاید معروف‌ترین نوع مینیمالیسم، مینیمالیسم تصویری باشه. مینیمالیسم تصویری مینیمالیسمی هست که سادگی نویزهای تصویری رو می‌خواد. خونه‌های مینیمالیست اغلب تمام سفید هستند و اغلب مینیمالیست‌های لبلسی تمام سفید یا تمام سیاه را می‌پوشند. تا حد ممکن هر چیزی رو از جلوی چشم دور می‌کنن و تا حد ممکن سعی در تلطیف نگاه می‌کنن.

۲. مینیمالیسم ابزاری:
مینیمالیسم ابزاری گرایشی هست که تعداد «چیزهایی که داریم» رو کاهش می‌ده. به طور مثلا اگر من یک ماشین حساب، یک ساعت، یک دفترچه یادداشت و یک خودکار دارم، مینیمالیسم ابزاری از من می‌خواد که این‌ها رو دور بریزم و کارهام رو با یک گوشی هوشمند انجام بدم. اگر ممکن باشه کلا همون گوشی رو هم از زندگیم حذف کنم. افراد مینیمالیست ابزاری سعی در حداقل کردن چیزهایی می‌کنن که نیاز به مراقبت دارن.

۳. مینیمالیسم فضایی:
مینیمالیسم فضایی دیدگاهی شبیه دیدگاه مینیمالیسم ابزاری هست، با این تفاوت که افرادی که این نوع مینیمالیسم رو می‌پذیرن، خونه و فضایی که استفاده می‌کنن رو کاهش می‌دن و گاهی تا ۱۰ متر مربع می‌رسن. جنبش tinyhouse یکی از این گرایش‌هاست.

۴. مینیمالیسم منابعی:
این نوع مینیمالیسم مینیمالیسمی هست که به شدت داره رایج می‌شه. در این نوع مینیمالیسم سعی می‌کنیم که منابعی که استفاده می‌کنیم رو کاهش بدیم. مثلا از انرژی خورشیدی استفاده کنیم، مواد رو بازیافت کنیم و از تکنیک‌های DIY (خودت بساز) استفاده کنیم. غذاهایی رو بخوریم که منابع کمتری مصرف می‌کنن (تولیدات اقلیمی و پایدار، قطع یا کاهش مصرف گوشت و…) این تکنیک می‌تونه استفادمون از انرژی، پول و خیلی چیزهای دیگه رو کاهش بده و ما رو به یک صرفه جوی حرفه‌ای تبدیل کنه. (البته در صورتی که لازم باشه فرد خرید می‌کنه، اما به هر صورت سعی می‌کنه که این کار رو کاهش بده.)

۵. مینیمالیسم ذهنی:
نوع دیگه‌ای از مینیمالیسم، مینیمالیسم ذهنیه که درش ما سعی می‌کنیم که چیزهایی که ذهنمون رو درگیر می‌کنن رو تا حداکثر کاهش بدیم. به طور مثال اگر من وسایل زیادی دارم که مرتب کردنشون خیلی ذهنم رو درگیر می‌کنه یا شخصی رو استخدام می‌کنم که این کار رو برام بکنه یا این وسایل رو دور می‌ریزم. یا مثلا اگر تایپ کردن در موبایل وقت زیادی از من می‌گیره، از دفترچه یادداشت استفاده می‌کنم. یکی از نبوغ این شیوه مینیمالیسم استفاده از خواسته‌ی مغز برای تبدیل فعالیت‌ها به عادت‌هاست. در واقع اگر مثلا من قراره هر روز وبلاگ بنویسم، سعی می‌کنم این کار رو تبدیل به عادت کنم. تا بدون این که فکرم درگیر بشه، شروع به انجام این کار کنم. یا زمانی که می‌خوام تغذیم رو کاهش بدم، این رو نه به صورت یک برنامه رژیمی، بلکه به صورت تبدیل مقدار غذایی که می‌خورم به مقداری کمتر که ذهنم رو درگیر نکنه، این کار رو می‌کنم. در این سیستم ممکنه از فرآیند‌های سیستمی متنوع ولی انعطاف‌پذیر استفاده بشه.

۶. مینمیالیسم ساختاری:
در این نوع مینیمالیسم سعی می‌کنیم تا حداکثر جایی که ممکنه همه چیز رو لخت نگه‌داریم. مثلا در ساختمون از بتن لخت (بدون پوشش) و بیرون ریختن تاسیسات استفاده می‌کنیم. این مینیمالیسم خیلی از فرایندها رو ساده‌تر می‌کنه. مثلا تعمیرات یا یادگیری مکانیک یک چیز. همچنین برای نشان‌دادن صداقت هم استفاده می‌شه.

نمی‌شه همزمان همه‌ی این گرایش‌ها رو با هم انتخاب اول کرد، چرا که مثلا فرض کنید که مینمیالیست تصویری بشین. در اینجا شما نمی‌تونین مینیمالیست ذهنی تمام عیار باشین. چون ذهنتون مرتب درگیر تمیز کردن و تمیز نگه‌داشتن سفیدی‌ها خواهد شد.
اما کاری که می‌شه کرد اینه که بیایم و اولویت بندی کنیم. مثلا من مینیمالیست ذهنی رو به مینیمالیست ابزاری ترجیح دادم. در نتیجه بجای استفاده از ساعت گوشی، از ساعت مچی استفاده می‌کنم، چون هر بار که می‌خوام ساعت رو نگاه کنم، باید دستم رو ببرم توی جیبم، با استرس از دستم سر نخوردن گوشیم رو در بیارم، استرس نداشته باشم که (مثل اون دفعه) گوشیم رو بقاپن، دکمه رو فشار بدم و روی صفحه ساعت رو نگاه کنم و همه‌ی این فرآیند‌ها رو برعکس دنبال کنم تا بزارم توی جیبم. اما مثلا ده‌ها خودکار و روان‌نویس و … رو دور ریختم و بجاش یک خودنویس گرفتم. حالا خودنویس خوبیش اینه که دیگه منابعی مثل پلاستیک برای بدنه قلم هدر نمی‌ره و هر بار که جوهرش تموم شد، می‌تونم جوهر ارزون و با کیفیتم رو توی خودنویسم پمپ کنم. و هیچ‌چیزی رو لازم نباشه دور بریزم.

پاسخی بگذارید

